Hol az igazi út?
Amikor Sziddhárta Gautama szakított Ráma jógamesterrel, öt barátjától kísérve elhagyta az ashramot. Megkérte őket, segítsenek neki, mert szeretne meditációba merülni, hogy elérje a móksa, a teljes megvilágosodás állapotát. Aki ez utat sikeresen végigjárta, a kevalin szellemi rangját nyerte el.
Az öt barát akit a történelem pancsvaggijjának nevez hajlandónak mutatkozott a segítésre. Megállapodtak, hogy Gautama kilencnapi meditáció után fog visszatérni az éber eszmélet világába. Testének nyílásait viasszal elzárták, és Gautama lótuszülésben mély meditációba merült. Akkoriban szőrös, torzonborz és annyira sovány volt, hogy minden csontja látszott, s ha behúzta a hasát, hasfalán át meg lehetett tapintani a gerinccsigolyáit.
Amikor elközelgett a kilencedik nap, az öt barát szétszéledt. Hárman lementek a közeli faluba élelmiszert koldulni, ketten tiszta ivóvizet kerestek. A meditációba merült ember magára maradt.
Az erődben parasztok gombásztak. Felfedezték az eszméletlennek tűnő Gautamát, és piszácsának, a gonosz erdei manónak nézték. Hogy ártalmatlanná tegyék, bőségesen levizelték, és elborították ürülékükkel.
Ebben a förtelmes állapotában találták a visszatérő barátok. Óvatosan megtisztogatták, a viaszdugókat eltávolították testnyílásaiból, és langyos vízzel élesztgetni kezdték. Sokáig úgy látszott, hogy nem járnak sikerrel. Ám Gautama végül is magához tért. Arról, amit e kilencnapos meditáció során átélt, sohasem beszélt, csak ennyi megjegyzést tett:
Ez sem az igazi út!
Az átélt trauma következtében elvesztette minden szőrzetét. Ezt a betegséget ma alopecia totalisnak nevezik. Ettől kezdve megszüntette a totális aszkézist. Azt mondta, hogy a földi élet során, ha túlságosan legyengül a szervezet, legyengül vele a szellem is. Ezért mértéktelenül táplálkozni kezdett, s fokozatosan meghízott, ahogy ez a mai ábrázolásokon általában látható.
A barátok megvetették ezért, és szakítottak vele, magára hagyták. Egyedül vándorolt tovább, amíg egy fügefa alatt váratlanul megvilágosodott. Ettől kezdve nevezték Buddhának.